סדר בסערה: פסק הדין שמסעיר את בתי הדין בישראל

    איתי גדסי No Comments on סדר בסערה: פסק הדין שמסעיר את בתי הדין בישראל

    סערה בעולם הדיינות, גדולי הדיינים והפוסקים בארץ ורבני לונדון בראשות גדולי ישראל יוצאים נחרצות נגד פסק דין תקדימי שהתקבל בבית הדין הרבני בתל אביב בו הם מבטלים את הקידושין בטענת "מקח טעות", שקבע כי אשת איש היא עגונה

    בית הדין הרבני בתל אביב • אילוסטרציה צילום: יונתן סינדל, פלאש 90
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    פסק דין חסוי מסעיר את עולם הדיינות בחודשים האחרונים. בפסק הדין עליו חתומים הדיינים הרב יאיר בן מנחם (מועמד ימינה לביה"ד הגדול), הרב דניאל אדרי (מועמד ש"ס לביה"ד הגדול), והרב אפרים כהן, התירו הדיינים לאישה עגונה להינשא, בטענה כי הבעל לא שפוי והקידושין בטלים מדין מקח טעות. גדולי הדיינים והפוסקים שפסק הדין היה לנגד עיניהם כשהרכב ביה"ד ביקש את הצטרפותם קודם הפסק, יוצאים למאבק נגד הפסק שכאמור לא קיבל את הסכמתם והצטרפותם, יחד עם חשובי הדיינים.

    גדולי הדיינים בדימוס כותבים במכתבם שפס"ד תקדימי זה מהווה פירצה חמורה בשמירת טהרת הייחוס, כיון שכולו מבוסס על טענות האשה ומשפחתה בלבד בלא שמיעת הבעל כלל, דבר שלא היה קביל באף ערכאה שיפוטית אחרת לא בארץ ולא בעולם כולו.

    מכתב גדולי ישראל

    מדובר בסיפור קורע לב המתגלגל בבתי הדין בארץ ובעולם כבר שנים ארוכות, ננקטו צעדים קשים נגד הבעל ואף נכפה עליו לתת גט, אך הוא מסרב, למרות שאף ישב בכלא בגין מעשיו. אלא שכעת הגיע הפסק החדש על ביטול הקידושין והוא מסעיר את עולם הדיינות.

    יצוין, כי הרב בן מנחם כתב את טיוטת הפסק בחודש שבט, ובסוף דבריו הדגיש כי "אין לעשות מעשה בעניין זה עד שיצטרפו אלי עוד שנים מגדולי ההוראה היושבים על מדין". בתאריך ד' אלול (תשפ"א) קבע נשיא בית הדין הרב דוד לאו, כי הרבנים כהן ואדרי יצטרפו לבן מנחם, ובי"ז אלול תשפ"א, ההרכב המיוחד הנ"ל בפסק דין חסוי הוציאו החלטה שהאשה מותרת להנשא והקידושין בטלים מעיקרא. 

    פסק הדין נותר בשלב זה חסוי, אך גדולי הדיינים, בראשות הראש"ל הגאון רבי יצחק יוסף והגר"צ בוארון שהתרו באב בית הדין קודם שנתן את ההיתר שהפסק לא מבוסס ואסור להתיר על פיו, יצאו למאבק נגד ההיתר. בסוגיה עסקו עשרות מבכירי עולם הדיינות בהווה ולשעבר. ובכירי הדיינים בדימוס במכתב שפרסמו כתבו להוכיח שהפסק בטל, בהם: הגר"נ שיינין, חבר ביה"ד הגדול, הגאון רבי בנימין לוי אב"ד ירושלים, הגאון רבי יצחק אלמליח ראב"ד ת"א וחבר ביה"ד הגדול, הגאון רבי גדליהו אקסלרוד אב"ד חיפה, הגאון רבי נחום שמואל גורטלר אב"ד רחובות, הגאון רבי נחום פרובר אב"ד תל-אביב, ועוד.

    גדולי הדיינים אף כתבו נימוקים, בהם מגלים את דעתם הברורה על הפסק דין, ועל התנהלות הפסק, ופסקו כי האשה הינה "אשת איש" גמורה.

    כך למשל, הגר"מ אוחנונה, אב"ד פתח תקווה, מי שישב בתיק בעת שנפתח קבע, "אין בסיס הלכתי להתיר". הגר"צ בוארון, חבר ביה"ד הגדול, שחברי ביה"ד הביאו את התיק לפניו בכדי שיצטרף לפסק דינם, פסק: "אין כל מקום להפקעת קידושין, אף על פי שהבעל רשע". הגר"ב בארי חבר ביה"ד הגדול ורבו של האב"ד בתיק זה ששוחח עימו הוסיף כי הפסק "שגוי" ו"חסר תוקף".

    הגרא"ח שרמן חבר ביה"ד הגדול, ששוחח אף הוא עם האב"ד בפסק דין זה כותב, אחר שהרחיב בדברי הפוסקים בחומרת הדבר שדיינים מבטלים קידושין, שהרב בן מנחם אמר לו שפסק דינו הוא טיוטה בעלמא, שנכתבה למטרה מסוימת. "אמנם, לצערי, בניגוד לדבריו, ממידע מוסמך שקיבלתי התברר, שפסק הדין המתיר את האשה לעלמא, אכן נחתם ונמסר לאשה".

    ובמכתב שכתב הגאון רבי שריאל רוזנברג שליט"א ראב"ד בני ברק, ורב שכונת רמת דוד, אליו הצטרפו גדולי הפוסקים, הוא מוחה על מגמה זו של ביטולי קידושין, שמשתמשים בה מידי פעם בבתי הדין הרבניים, נגד הוראת גדולי הדור.

    במכתבו כתב ראב"ד בני ברק: "בשנים האחרונות התפרסמו מדי פעם פסקי-דין של בתי הדין הרבניים, ובהם הם הורו לבטל קידושין מחמת שנמצא מום בבעל או מטעמים אחרים, וגדולי המורים הורו שאין ממש באותם פסקי-דין. וגם עתה הובא לפני פס"ד מהרב יהודה יאיר בן מנחם, אשר בצירוף חבריו לביה"ד הורו לבטל קידושין של אשה שהתקדשה לפני 17 שנים, בטענת מקח טעות.

    והמעיין בפסה"ד יראה כי הוא בנוי על יסודות שאין בהן ממש, ואין להסתמך עליו כלל, האשה אסורה לעלמא כדין א"א גמורה. המתירים גילו בזה דעתם, דיש להתיר כל עגונה יהי' מה שיהי', וא"כ א"א להסתמך כלל על פסקיהם. ואין לדיין סייעתא דשמיא לכוין אל האמת אא"כ מגמתו להוציא הדין לאמיתו אם לאיסור ואם להיתר, ולא כשמחפש מלכתחילה רק את צד ההיתר.

    ופסק דין זה וכיוצא בזה הוא פירצה גדולה בחומת קדושת בית ישראל, ותוצאותיו מי ישורם. וחובה היא לעמוד בפרץ, שלא יאמרו הותר הדבר. וה' ברחמיו יערה עלינו רוח טהרה ממרום, להשיב שופטינו כבראשונה, ולהושע בתשועת עולמים".

    למכתב הצטרפו הגאון רבי יהודה סילמן אב"ד ביה"ד של הגר"נ קרליץ, הגר"נ גוטנטג חבר בית דינו של הגר"נ קרליץ, הגאונים רבי יעקב מאיר שטרן, ורבי שמואל אליעזר שטרן חברי בית דינו של פוסק הדור הגר"ש ואזנר זצ"ל, הגאון רבי עמרן פריד, והגאון רבי שלמה זעפרני אב"ד כתר תורה ורב קהילות בני התורה בי-ם שהוסיף וכתב שכבר בספרו עטרת שלמה על אבן העזר כתב להוקיע מגמה זו של ביטול קידושין במקרים כאלו. למכתב צפויים לצרף את חתימתם עוד מגדולי הפוסקים. 

    לאחר שגדולי הדיינים יצאו במחאה נגד פסק הדין התקדימי, רבני לונדון בד"ץ התאחדות קהלות החרדים בלונדון שם מתגורר הבעל, שלפני כעשור הטילו סנקציות וחרם על הבעל, מצטרפים לגדולי הדיינים בארץ שיצאו נחרצות נגד הפסק, וכתבו שהאשה "אשת איש" גמורה, וקובלים על הדיינים שאפילו לא טרחו לפנות אליהם בענין, וכותבים שכפי הידוע להם הבעל שמתגורר בלונדון והופיע בפניהם אינו נקרא שוטה על פי ההלכה.

    השבוע מרבנן ורבנן גדולי ישראל ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין ושר התורה הגר"ח קנייבסקי שפסק הדין הגיע לשולחנם יוצאים במכתב חריף תחת הכותרת "על משמר קדושת ישראל", בו הם מצטרפים למחאת הרבנים וקוראים ומזהירים שלא למנות דיינים מהסוג הזה: "הננו מצטרפים למחאת הרבנים הגאונים שליט"א על כבוד שמים אשר חולל בפריצת גדרי ההלכה, להתיר אשת איש לעלמא שלא כדין רח"ל, על ידי ג' דיינים בבית הדין הרבני בתל אביב, והננו בקריאה ואזהרה לכל העוסקים במינוי דיינים שיזהרו וישמרו עצמם מאוד שלא למנות דיינים או הרכבים שחלילה עלולים לפרוץ פרצות ולהורות שלא כדין, ולגלות פנים בתורה שלא כהלכה, ומעוות לא יוכל לתקון".

    "ואנו פונים לכל מי שבידו לעמוד על משמר קדושת ישראל, ולעשות ככל שביכולתו לגדור מחיצת הכרם שנפרצה, ויה"ר שהשי"ת יערה רוח טהרה ממרום, וילמדו תועים בינה, ויקויים בנו במהרה הכתוב 'ואשיבה שופטיך כבראשונה ויועציך כבתחלה אחרי כן יקרא לך עיר הצדק קריה נאמנה', במהרה בימינו אמן".

    כפי שנודע לנו מרן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין בירר את העניין באריכות עם תלמידו חביבו הגאון הגדול רבי נחום גורטלר אב"ד רחובות, שחתם על הגילוי דעת של דייני ישראל, וכן עם הדיין הגאון רבי אברהם שרמן כשעלה למעונו ביום שלישי שעבר להגיש את ספרו החדש 'עטרת אברהם', וכן קרא לדיינים שמכהנים כעת במערכת בתי הדין לשמוע מהם על התנהלות הדברים, ועל תוקף חזרת הדיינים. ולאחר שהתברר שאין לחזרתם כל תוקף משפטי והאישה מותרת להינשא. וכן לאחר שהציגו בפניו עוד כמה פסקי דין של חברי ביה"ד הנ"ל, גדולי ישראל שנחרדו מהפרצה, והתבטאו בחריפות, כתבו את המכתב שהתפרסם ביום שלישי בשער עיתון "יתד נאמן".

    גורמים בכירים המעורים בנושא מספרים על מאחורי הקלעים כי בערב שבת הגדול האחרון (תשפ"א) הגיע הדיין הרב יאיר בן מנחם לראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף עם פסק הדין בבקשה שיחווה דעתו ויצטרף להיתר האישה, לאחר שהראש"ל ישב ועיין בתיק ליל שבת הגדול, קרא לדיין הרב בן מנחם ללשכתו ואמר לו שאין להתיר בשום אופן, ואף טרח ישב עמו שעה ארוכה להסביר לו את כל הטעויות בפסק הדין, ושהפסק לא מבוסס כלל.

    עוד נמסר לנו כי למרות הפרסומים שדייני ההרכב שהתירו את האישה, חתמו בימים האחרונים על פסק הקובע כי אסור לה להינשא ללא גט, בכירים בעולם הדיינים תהו על המשמעות של מכתבם האחרון, וטוענים שהוא נועד רק להשתיק את המחאה, שכן בפסק הראשון התירו אותה להינשא ולכאורה אם האישה מעוניינת להינשא היא יכולה, כמו"כ נמסר לנו מדיינים בכירים שמכתבם האחרון לא הגיע למחלקת עגונות, והתיק שם סגור, ואין שם פנייה לדאוג לאישה הנ"ל שתקבל גט מבעלה. ולכן נמשכות המחאות.

    גם הגר"צ בוארון בשיחה עם חברי ביה"ד אמר להם כי אינם יוצאים ידי חובה בהודעה כי הם חוזרים מפסק הדין, אלא עליכם להיות אחראים לכך שהאישה תופיע ברבנות כאשת איש לכל דבר ופסק הדין שפורסם יהיה בטל ומבוטל.

    יצוין כי המקרים המפורסמים בהם הטילו חסיון על פסקי הדין בבית הדין הרבני, הם בפרשת האח והאחות בו הוקם בי"ד מיוחד ע"י הרה"ר שלמה גורן, וביטול הקידושין בפרשיית עודד גז, בה גם הוקם בי"ד מיוחד בחיפה, כשהדיין דניאל אדרי שצורף להרכב ביה"ד בפרשיית עודד גז, הובא מביה"ד חיפה במיוחד להרכב המיוחד בפס"ד הנוכחי.



    0 תגובות